Jak uniknąć oszustw adwokackich podczas walki o WIBOR? Moje doświadczenia z wynajęciem kancelarii

WIBOR, WIRON, frank – te trzy zagadnienia rozpalają kredytobiorców hipotecznych do białości. Część z nich decyduje się na podjęcie kroków prawnych i idzie do kancelarii. Co, gdy ta okaże się nie do końca uczciwa, a kontakt się urwie? Z takim pytaniem zwrócił się do nas jeden z czytelników. fot. Aerial Mike / / Shutterstock

„W 2023 roku rozpoczęliśmy współpracę z kancelarią prawniczą, która miała wesprzeć nas w sprawie sądowej przeciwko bankowi (pozew o WIBOR). Przekazaliśmy kancelarii wszelkie niezbędne dokumenty do rozpoczęcia pracy jeszcze w 2023. Kancelaria potwierdziła ich odbiór. Zgodnie z umową kancelaria w ciągu 60 dni miała przystąpić do realizacji umowy – wniesienia o powództwo wraz z wnioskiem o zabezpieczenie powództwa, tj. wniosek o zabezpieczenie roszczeń pozwalających na spłatę rat kredytu opartych wyłącznie na marży, pozbawionych WIBOR-u. Z informacji przekazanych przez kancelarię jedyny krok, jaki poczyniła, to wysłanie reklamacji do banku. Z kancelarią nie mamy kontaktu: nie odpowiada na wiadomości mailowe, nie można sie do niej dodzwonić. Co możemy zrobić?” – zapytał w mailu czytelnik Bankier.pl.

Rozpatrzenie z dwóch punktów widzenia

Powyższe zagadnienie należy rozpatrzyć z dwóch punktów widzenia: obowiązywania umowy z kancelarią oraz ewentualnych roszczeń wynikłych z nieprawidłowego wykonywania umowy (lub braku jej wykonywania w ogóle) – wyjaśnia radca prawny Małgorzata Maciejewska.

Umowa z kancelarią

Należy zacząć od tego, że umowa o świadczenie pomocy prawnej jest umową tzw. starannego działania, a nie umową rezultatu, co oznacza, że należy do niej stosować przepisy o zleceniu . To krok po kroku można zrobić.

Wymagania umowy

W pierwszej kolejności zawsze warto wezwać zleceniobiorcę do wykonania umowy. Pomiędzy kancelarią a klientem istnieje stosunek umowny, na podstawie którego każda ze stron zobowiązała się do jakiegoś świadczenia: kancelaria do wykonania konkretnych czynności, klient do zapłaty wynagrodzenia. Każda ze stron umowy ma prawo zażądać od drugiej wywiązania się ze zobowiązania.

Wypowiedzenie umowy

Przy braku reakcji na żądanie należy pamiętać, że dający zlecenie może je (zgodnie z art. 746 § 1 Kodeksu cywilnego) wypowiedzieć w każdym czasie. Jeśli klient kancelarii nie chce dłużej z nią współpracować, może wypowiedzieć umowę.

Roszczenia klienta

Jakie zatem roszczenia przysługują klientowi kancelarii? W przypadku wypowiedzenia umowy będzie to przede wszystkim zwrot wypłaconego wynagrodzenia. Należy pamiętać, że zleceniodawcę obciążają wydatki zleceniobiorcy poczynione w celu należytego wykonania zlecenia (np. koszty korespondencji, opłat itp.), a także żądana kwota zwrotu wynagrodzenia powinna być pomniejszona o jego część odpowiadająca dotychczasowym czynnościom (w tym przypadku – sporządzeniu i wysłaniu reklamacji do banku).

  1. Opóźnienie w wykonaniu zlecenia
  2. Może się jednak wydarzyć, że opóźnienie w wykonaniu zlecenia spowoduje po stronie klienta wymierną szkodę. W takim wypadku zleceniobiorca będzie zobowiązany do jej naprawienia. Należy jednak pamiętać, że szkodę trzeba wykazać, a w przypadku roszczeń bankowych konieczne może być zasięgnięcie opinii specjalisty w tym przedmiocie, aby dokładnie wyliczyć wymiar poniesionej szkody w majątku.

Jeśli zleceniobiorcą jest radca prawny lub adwokat (samo określenie „kancelaria prawnicza” nie stanowi jasno, kto, de facto, jeststroną umowy), to przedstawiciele tych zawodów są obowiązkowo ubezpieczeni w zakresie wykonywanych przez nich czynności zawodowych i o wypłatę roszczeń można zwracać się również do ubezpieczycieli, a w przypadku problemów np. z odzyskaniem przekazanej dokumentacji można poprosić o pomoc odpowiedni samorząd zawodowy (np. Okręgową Izbę Radców Prawnych lub Okręgową Radę Adwokacką).

radca prawny Małgorzata Maciejewska, kancelaria Radcy Prawnego Małgorzaty Maciejewskiej w Łodzi Bankier.pl

*** Bankier.pl pomaga to nowy cykl, w którym staramy się opisywać problemy naszych czytelników. Odpowiedzi udzielają prawnicy z ArsLege. Masz problem w pracy, życiu codziennym, a może biznesowym? Zachęcamy do wysyłania pytań na adres: [email protected].