Pojechałem MINI Countrymanem S ALL4 do Zakopanego: Większy, ale wciąż z gokartowym charakterem

„`html
Nowy MINI Countryman: Większy, odważniejszy, rozpoznawalny
Nowa generacja MINI Countryman natychmiast przykuwa uwagę — zwłaszcza w charakterystycznych, dwukolorowych lub trójkolorowych lakierach, takich jak testowany egzemplarz. Zmiany widać również w wymiarach: samochód urósł aż o 13 cm na długości i 8 cm na wysokości w stosunku do poprzedniego modelu. Dzięki temu Countryman prezentuje się jeszcze bardziej masywnie i pewnie, jednak mimo rozmiaru nie zatracił swojego wyrazistego stylu. Kwadratowe reflektory z odwołaniem do brytyjskiej flagi i ośmiokątny grill idealnie wpisują się w nowoczesne trendy, jednak zachowują natychmiastową rozpoznawalność. Wersja S ALL4 wyróżnia się sportowymi detalami, w tym dużą plakietką z napisem ALL4 za słupkiem C. Osoby szukające jeszcze więcej wyrazistości mogą sięgnąć po opcjonalny pakiet JCW, który dodaje m.in. bardziej agresywne zderzaki, 19-calowe felgi i czerwone akcenty podkreślające dynamikę pojazdu.
Cyfrowe wnętrze i codzienna funkcjonalność
Wnętrze nowego Countrymana przeszło prawdziwą rewolucję. Centralnym punktem kokpitu pozostaje okrągły, dotykowy wyświetlacz OLED o przekątnej 24 cm, pełniący zarówno rolę zestawu wskaźników, jak i centrum multimedialnego. Dzięki zastosowanej technologii OLED ekran gwarantuje świetną czytelność nawet przy intensywnym słońcu. Kierowca ma do dyspozycji także czytelny wyświetlacz head-up w postaci płytki za kierownicą, na którym pojawiają się najważniejsze komunikaty, aktualna prędkość czy wskazówki nawigacyjne.
W kwestii wykończenia kabiny dominuje styl i oryginalność znane z tej marki: deska rozdzielcza oraz boczki drzwi pokryto plecionką z recyklingowanych materiałów. Wygląda to ciekawie i praktycznie, choć sama faktura nie każdemu przypadnie do gustu. Pewnym minusem pozostaje plastikowy panel na bokach drzwi — wykonany z twardego materiału, nie zapewnia najlepszego wrażenia podczas kontaktu kolan. Jednak spasowanie pozostałych elementów wnętrza oraz bogate wyposażenie niwelują te drobne mankamenty. Fotele są wyjątkowo wygodne, oferują podgrzewanie, elektryczną regulację, a także opcjonalnie wentylację i masaż. Dodatkowego uroku i charakteru nadają oryginalne przełączniki MINI oraz funkcjonalny schowek na tunelu środkowym.
Jedną z największych zalet najnowszego modelu jest powiększona przestrzeń. W porównaniu do dotychczasowych generacji, nowy Countryman oferuje pięć pełnowymiarowych miejsc i pojemny bagażnik: 450 litrów w standardzie, aż do 1450 litrów po złożeniu siedzeń. To czyni go bardzo praktycznym, również dla mniejszych rodzin.
Osiągi i technologia jazdy
Pod maską testowanej wersji MINI Countryman S ALL4 umieszczono 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 204 KM, współpracujący z 7-biegową skrzynią Steptronic i napędem na cztery koła ALL4. Taka konfiguracja zapewnia świetną dynamikę — przyspieszenie do 100 km/h trwa jedynie 7,1 sekundy. Choć większe gabaryty przekładają się na wzrost masy o ok. 100–200 kg, MINI nie traci swojego charakterystycznego, gokartowego stylu prowadzenia. Zwinność, precyzyjny układ kierowniczy i świetne zachowanie na zakrętach pozostają znakiem rozpoznawczym tego modelu.
Nowy Countryman sprawdza się zarówno w mieście, gdzie zaskakuje zwrotnością i małym promieniem skrętu, jak i na trasach szybkiego ruchu, oferując stabilność oraz dynamiczne przyspieszenie. Jedyną uwagą może być przeciętne wyciszenie wnętrza, zwłaszcza w wersji z panoramicznym dachem, który potęguje szumy. Wersja bez szklanego dachu wypada pod tym względem lepiej.
Warto podkreślić, że mimo wysokiej mocy, średnie zużycie paliwa według WLTP wynosi około 6,5 l/100 km, co jest świetnym wynikiem jak na auto tej wielkości i osiągów. Przy bardziej dynamicznej jeździe spalanie może wzrosnąć do około 7,5 l/100 km, co nadal pozostaje w rozsądnych granicach.
Dla kogo nowy MINI Countryman S ALL4?
MINI Countryman S ALL4 to doskonały wybór dla tych, którzy pragną samochodu wyróżniającego się stylem, bez kompromisów w kwestii praktyczności. To propozycja odpowiednia dla singli, par i rodzin poszukujących SUV-a innego niż wszystkie — nowoczesnego, ale i funkcjonalnego. Samochód łączy kultowy styl z dynamicznymi osiągami i wszechstronnością crossovera z napędem na cztery koła. Sprawdza się także w trudniejszych warunkach, zapewniając pewność i stabilność podczas jazdy poza utwardzonymi drogami czy na śliskiej nawierzchni.
Cena i dostępność
Ceny nowej generacji MINI Countryman zaczynają się od około 148 800 zł. Wersja S ALL4 wymaga jednak większego budżetu — ostateczny koszt zależy od wybranego wyposażenia i opcji personalizacji. Co istotne, polityka sprzedaży MINI gwarantuje jednolitą cenę niezależnie od miejsca zakupu, ponieważ pojazdy są oferowane bezpośrednio przez importera. Pozwala to zachować transparentność i znosi różnice cenowe wynikające z lokalnych rabatów, a zakup można sfinalizować zarówno przez doradcę w salonie, jak i internet.
„`