Badanie starożytnego wraku statku: dezaktywowane tajemnice konstruktorów

Wrak szkunera Margaret A. Muir znaleziono w wodzie u wybrzeża dystryktu Algoma w stanie Wisconsin. O statku wiadomo, że zatonał podczas jednego z szalejących na jeziorze Michigan sztormów — było to 30 września 1893 roku. Po szkunerze ślad zaginął na ponad 130 lat.

Szkuner Margaret A. Muir zatonał w 1893 roku w wyniku sztormu. Szkuner zbudowano w 1872 roku w stoczni Hanson & Scove w Manitowoc w stanie Wisconsin. Powstał dla kapitana Davida Muira. 40-metrowy trójmasztowiec pierwotnie był przeznaczony do przewozu zboża i służył na wszystkich pięciu Wielkich Jeziorach. Z czasem funkcje statku rozszerzono o przewożenie także innych ładunków.

Wszystko szło zgodnie z planem do czasu, gdy w szkuner uderzył silny sztorm. Gdy fale wzrosły i zaczęły się przelewać przez pokład, a w ładowni odkryto wzbierającą wodę, kapitan zarządził ewakuację. Ludziom obecnym na statku udało się bezpiecznie uciec, został tam jednak pies kapitana, który poszedł na dno razem ze szkunerem.

Po tym incydencie Clow podobno zrezygnował z zajęcia i stwierdził: „Przestałem żeglować, bo woda najwyraźniej już mnie nie lubi”.

Uszkodzenia statku pozwoliły ekspertom zapoznać się z detalami jego konstrukcji. Badaczom ze Stowarzyszenia Podwodnej Wisconsin (WUAA) udało się w tym roku pozostałości szkunera, zespół wykorzystał w tym celu zapisy historyczne, a także boczny sonar skanujący o wysokiej rozdzielczości. Wrak był zaskakująco płytko, na głębokości ok. 15 metrów! Teraz zidentyfikowano pozostałości dzięki współpracy archeologów podwodnych.

Stan szkunera nie był najlepszy — jak wyjaśnił prezes WUAA Brendon Baillod w rozmowie z CNN, badaczom pozwoliło to jednak uzyskać więcej informacji o obiekcie. – Jedną z ważnych rzeczy w tym wraku jest właśnie to, że jest otwarty. Pokład się odczepił, a następnie otworzyły się boki — zaznaczył Baillod i wyjaśnił: — To pozwoliło wniknąć w detale na temat konstrukcji statku, dzięki czemu mogliśmy poznać sekrety budowniczych szkunerów z tamtych czasów, zobaczyć szczegóły architektoniczne, to, jak zbudowany został drewniany statek z Wielkich Jezior.

Wirtualne zwiedzanie wraku. Znalezisko może zostać wpisane do specjalnego rejestru. Ponadto dzięki wykonaniu i stworzeniu fotogrametrycznego modelu 3D wraku, każdy może go teraz wirtualnie zwiedzić.

Stowarzyszenie Archeologii Podwodnej Wisconsin planuje teraz współpracować z Programem Archeologii Morskiej Towarzystwa Historycznego Wisconsin w celu . Jeśli zostanie zaakceptowany, dołączy do szkunera Trinidad, który zespół zlokalizował na głębokich wodach u wybrzeża Algomy w czerwcu 2023 roku — eksperci, „kiedy region był głównym obszarem żeglugowym z dostępem do przez Drogę Wodną Świętego Wawrzyńca”.

Większości obiektów nie udało się nadal odnaleźć, ale staraniami wspomnianego stowarzyszenia i badaczy co jakiś czas historia żeglugi po Wielkich Jeziorach jest uzupełniana o kolejne odkrycia.