15 września, 2025

Bałtyckie porty szykują się do ekspansji w Europie. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada znaczące inwestycje

Bałtyckie porty szykują się do ekspansji w Europie. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada znaczące inwestycje

„`html

Wspólna strategia polskich portów dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej

Pod nadzorem resortu infrastruktury zarządy polskich portów podjęły współpracę w celu opracowania zintegrowanej oferty przeładunkowej, skierowanej głównie do krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Kluczowym elementem tych działań są inwestycje w nowe terminale kontenerowe, intermodalne, mroźnie oraz huby paliwowe. Wspólna strategia ma zapewnić lepszą konkurencyjność oraz umożliwić zdobycie nowych rynków, zwłaszcza w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech.

Nowe inwestycje w polskich portach

Według wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewki, zestandaryzowana oferta polskich portów pozwoli efektywniej pozyskiwać nowych klientów i towary do przeładunku. Plany zakładają, że przedstawiciele polskich portów będą obecni w wybranych krajach regionu, by aktywnie poszukiwać partnerstw biznesowych. Zgodnie z założeniami, polskie porty mają szansę stać się głównym węzłem logistycznym dla państw Europy Środkowo-Wschodniej.

Ekspansję wspiera szereg aktualnych inwestycji infrastrukturalnych, takich jak:

  • oddanie do użytku trzeciego terminalu przeładunkowego przez Baltic Hub w Gdańsku,
  • finalizacja przygotowań do podpisania umowy w sprawie budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu gemeinsam z konsorcjum Deme i QTerminals,
  • planowane rozbudowy w Porcie Gdynia, zwłaszcza budowa portu zewnętrznego skupiającego obsługę kontenerów.

Wyzwania inwestycyjne i procedury przejęć

Szczególnie istotnym projektem jest postępowanie na budowę portu zewnętrznego w Gdyni, gdzie przeładunek kontenerów ma zostać znacząco zintensyfikowany. Wstępnie prezentacja ofert miała nastąpić pod koniec czerwca, jednak cały proces wydłużył się ze względu na złożoną procedurę wyboru prywatnego partnera. Przewiduje się, że decyzja w tej sprawie zapadnie do końca października bieżącego roku.

Dodatkowym utrudnieniem jest trwający proces przejęcia przez konsorcjum amerykańskiego funduszu BlackRock oraz armatora MSC, który obejmuje m.in. dwa terminale w Kanale Panamskim i 43 inne obiekty na świecie, dotychczas należące do firmy Hutchison. Wśród nich znajduje się również terminal kontenerowy w Gdyni, którego właściciel może się zmienić. Nie jest pewne, czy po ewentualnym przejęciu przez MSC, dotychczasowe plany inwestycyjne wobec terminala zostaną utrzymane.

Perspektywy dalszego rozwoju

Obecna sytuacja na rynku usług logistycznych oraz dynamiczne inwestycje mogą w najbliższych latach odmienić pozycję polskich portów na mapie transportowej Europy. Wspólna oferta i współpraca zarządów portów mają szansę uczynić z Polski regionalnego lidera w obsłudze przeładunków na kierunku północ-południe. Istnieje jednak wiele wyzwań związanych z własnościami infrastruktury i procedurami inwestycyjnymi, które mogą wpłynąć na tempo realizacji ambitnych planów rozwojowych.

„`